Городенківська міська громада
Івано-Франківська область, Коломийський район

КУ "Інклюзивно-ресурсний центр "

«Ресурсна кімната-осередок можливостей для розвитку дитини»

07 листопада 2024 року, відповідно до річних планів, Центром професійного розвитку педагогічних працівників та «Інклюзивного-ресурсним центром» на базі «Інклюзивного-ресурсного центру» проведено воркшоп для асистентів вчителів ЗЗСО «Ресурсна кімната в закладі освіти як спеціально організований простір». Оксана Вінтоник, директор ІРЦ акцентувала увагу на забезпеченні для учнів з ООП умов для здобуття освіти на рівні з іншими здобувачами освіти, зокрема, шляхом створення та облаштування ресурсної кімнати. п.Оксана опрацювала з педагогами нормативну документацію з даної проблеми. Зоряна Крох, директор ЦПРПП донесла, що таке ресурсна кімната, яка її мета створення, функціонування, які вимоги облаштування і зонування. Ірина Василик, логопед ІРЦ розказала про роль дрібної моторики у розвитку мовлення дітей з ООП та показала практичні вправи. Зоряна Курилюк, психолог ІРЦ зазначила на важливості застосування у роботі із дітьми ООП нейровправ,які гарно розвивають психічні процеси та моторику. Галина Калинка, дефектолог ІРЦ ознайомила із дихальними вправами на зняття сенсорного перевантаження, м‘язевої напруги; показала ігри із сенсорними м‘ячиками для розвитку тактильної чутливості; продемонструвала роботу в пісочниці для розвитку графо-моторних навичок. Асистенти вчителів мали можливість отримати нові знання та напрацювати практичні навички. Завершився воркшоп рефлексією. Дякую працівникам «Інклюзивно-ресурсного центру» за професіоналізм та співпрацю! Було дуууже пізнавально, ресурсно та атмосферно!!!

08:42 08.11.2024

СТРУКТУРУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА ПРИ АУТИЗМІ

Структурування середовища – адаптація простору з урахуванням потреб та функціонального використання цього простору таким чином, що сама організація середовища (зонування приміщення, зберігання матеріалів) допомагає зрозуміти що буде відбуватися та очікуватися від людини в тому чи іншому місці. ОРГАНІЗАЦІЯ СТРУКТУРОВАНОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ ДІТЕЙ З РАС Існує правило «В проблемному середовищі неможливо працювати з проблемною поведінкою». Коли аутична дитина потрапляє у хаотичний простір, наповнений багатьма відволікаючими стимулами, їй складно однозначно зрозуміти, де та для чого вона знаходиться та що тут буде відбуватися. Іншими словами, коли вона потрапляє у простір, що виглядає неорганізованим та нестійким, дитина може відчувати фрустрацію та підвищену тривожність, при якій власне і спостерігається «проблемна поведінка». І навпаки, правильно адаптоване середовище допоможе аутичній дитині краще зрозуміти, що від неї очікують в тій чи іншій зоні та дозволить їй бути більш самостійною. Структурування середовища та візуальна підтримка допоможуть батькам та спеціалістам, оскільки знизиться необхідність повторювати одні й ті ж самі інструкції, водити дитину за руку і при цьому бонусом зменшиться небажана поведінка. ПРИКЛАД ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОСТОРУ ВДОМА 1) ІГРОВА ЗОНА Обмеження території килимком або кольоровим скотчем допоможе дитині зрозуміти правило: я граю тут; Контейнери із зображенням іграшок, які в них зберігаються, будуть сприяти тому, щоб дитина складала все по своїм місцям; Ці прості методи – шлях до порядку та формуванню корисних рутин. 2) ЗОНА ХАРЧУВАННЯ У дитини має бути своє місце за сімейним столом; На такому місці можна наклеїти зображення з контурами тарілки та столових приладів – це допоможе дитині навчитися сервіруванню та не «возити» тарілку по столу; Зрозуміло організоване місце прийому їжі знадобиться для дитини з порушеннями харчової поведінки; Візуальна підтримка у вигляді зображень кухонних меблів та важливих предметів – це гарна стратегія аби дитина самостійно могла знайти те, що їй потрібно для харчування та убрати щось на місце. 3) МІСЦЕ ДЛЯ ЗБЕРІГАННЯ ОДЯГУ В КОРИДОРІ Тут теж знадобиться візуальна підтримка щоб дитина знала, де зберігаються її речі. Це може бути її фотографія над вішалкою, зображення предметів одягу на відповідних поличках; «Сліди для взуття» на підлозі навчать дитину правильно розміщати взуття, а смужка кольорового скотчу допоможе зрозуміти, що не треба йти далі у вуличному взутті; Продумайте чи потрібен буде в цій зоні стілець: чи буде дитині зручніше одягатися сидячи чи допоможе це їй бути більш зосередженою під час процесу одягання, чи не буде вона втікати та уникати під час одягання. ПРИКЛАД ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОСТОРУ В ДИТЯЧОМУ САДКУ Для початку слід зрозуміти які види діяльності проводяться в групі та які задачі ми переслідуємо. Частіше за все в дитячому садку є індивідуальні заняття, заняття у підгрупах або у великій групі, самостійна робота, ігрова діяльність. 1) ЗОНА ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ Так як багатьом дітям з РАС спочатку важко працювати в групі та слідувати груповим інструкціям, багато навичок їм перш за все слід оволодіти один на один з педагогом, а вже після цього перенести їх в менш структуроване середовище та в групові заняття. Для створення цієї зони можна використовувати кабінки, ширми та загородки, а можна також просто відокремити простір меблями. В цій зоні має знаходитися стіл та два розташованих один напроти іншого стільця. Бажано звести до мінімуму кількість відволікаючих матеріалів, іграшок та інших стимулів у вказаній зоні, щоб дитина не розсіювала свою увагу і щоб значимою особою в даному просторі була доросла людина, яка веде заняття. Зазвичай організований таким чином простір використовується для тестування, навчання та тренінгу навичок соціальної комунікації. Створення подібної зони всередині групи допоможе уникнути труднощів переходу (з групи в кабінет логопеда та назад), які зазвичай властиві аутичним дітям, та підвищити інтенсивність і ефективність програми. 2) ЗОНА ДЛЯ ГРУПОВОЇ РОБОТИ Навіть якщо дитина з РАС поки що більшу частину свого часу навчається в індивідуальному режимі з педагогом, треба подбати про її включення до сумісної роботи з однолітками. Те, як буде виглядати зона для групової роботи залежить від рівня функціонування всіх дітей в групі. Якщо діти часто відволікаються та потребують більшої підтримки, можливо краще орієнтуватися на роботу в невеликих підгрупах. Для цього можна організувати зони на підлозі (для фізичної та музичної руханки, для привітання, для читання книжок), так і робочі зони за столом. Для першого варіанту необхідно буде продумати як буде позначене місце педагога, як діти будуть розуміти де їм сідати чи стояти, в яку сторону їм треба буде дивитися. Для другого варіанту чудово підійде стіл–підкова, за яким діти сидять півколом та можуть бачити один одного, а педагог – навпроти, при цьому йому легко буде перемикати увагу однієї дитини до іншої, роздавати матеріали, використовувати заохочення. Це дозволить тримати високий темп роботи, що важливо аби не втратити увагу дітей та їх залученість. 3) ЗОНА ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ДИТИНИ Багатьом аутичним дітям потрібне організоване спеціальним чином місце для самостійної діяльності (роботи чи гри). Ця зона може бути відгороджена; учбові та навчальні матеріали в ній систематизовані – наприклад, розміщені у контейнерах з відповідними зображеннями, щоб дитина могла з легкістю самостійно зорієнтуватися та взяти те, що їй необхідно для занять. Бажано звести до мінімуму відволікаючі фактори. Сформувати навики успішної самостійної діяльності дуже важливо не лише для дитини, але й для спеціалістів дитячого садка, оскільки зазвичай буває потрібно щоб дитина зайняла сама себе, при цьому виконуючи щось функціональне. 4) ІГРОВА ЗОНА Вона може бути означена та організована таким чином, щоб дітям було зрозуміло, що іграшки знаходяться тільки в цій частині групи та що після завершення гри все має бути прибране на місце. Також в залежності від можливостей та розміру групи можна подумати про те, щоб розділити ігровий простір на окремі зони : для малювання (де знаходяться стіл, нарукавники, пензлі, ящики з фарбами), для будівництва та конструювання (конструктори, автомобілі, машинки, дитячі інструменти); для фізичної активності (фітболи, батути, мати, м’ячі). Важливо продумати організацію простору таким чином, щоб під час навчання діти не відволікалися на ігрову зону та не намагалися туди втекти. Можна навіть дещо ускладнити доступ до цієї зони приміщення або структурувати середовище так, щоб під час занять ігрова зона була поза полем зору дітей. ОРГАНІЗАЦІЯ МАТЕРІАЛІВ Після того, як ви структурували приміщення можна подумати про організацію матеріалів. Основні моменти, на які слід звернути увагу – це: візуальна чіткість (ярлики на контейнерах, виділення кольором, нумерація); візуальна організація (де, яким чином та в яких межах доступу мають перебувати матеріали); візуальні «інструкції» (з чого та в якій послідовності виконувати ту чи іншу роботу з матеріалами). Як і у випадку структурування середовища, завдання слід організовувати та надавати так, щоб самі завдання та матеріали підказували що з ними треба зробити. Якщо є декілька завдань, частіше за все діяльність дитини організовують таким чином, що вона бере матеріали зліва, виконує задачу, перекладає виконане направо (або кладе все зверху вниз). Бажано для вирішення конкретної задачі надавати матеріали, які відносяться безпосередньо до поточної теми. Важливо, щоб інтерпретація завдань не була ускладнена, тобто щоб завдання було очевидним: сортування, зібрати по зразку, співвіднести по зразку, співвіднести малюнки та слова, розкласти по категоріям. Крім того, в завданнях на сортування, наприклад, можна промаркувати контейнери, щоб було зрозуміло, що куди класти (овочі/ фрукти, домашні тварини/ дикі тварини, столові прилади /меблі). Якщо дитині треба скласти з елементів різної форми та кольорів фігуру або вибудовувати послідовність, треба разом з матеріалами надати візуальний зразок. Все це допоможе дитині бути більш самостійною, краще розуміти, що від неї чекають, з чого почати, що буде після, а також вона побачить та зрозуміє, що не буде виконувати одне й те ж саме завдання безкінечно. Бонус: Деякі рекомендації щодо організації та структурування простору для дорослої аутичної людини (рекомендація аутиста з французського сайту Aspieconseil) Структурування життєвого простору дуже важливо для людини в спектрі аутизму. Організоване середовище стає передбачуваним та більш простим для розуміння. Пошук тек з документами та предметів набагато спрощується, до того ж це зменшує вплив візуальних стимулів. Добре організоване середовище має спиратися на аутистичні особливості та сприяє ефективній повсякденній діяльності. Декілька ПРАВИЛ, які можуть допомогти аутичній людині під час структурування простору: Важливо, щоб простір аутичноі людини не був перевантажений подразниками. Наприклад, бажано поставити робочий стіл обличчям до стіни, спиною до вікон. Також можна додати деякі перегородки від світла чи звуків. Бажано, щоб стіни мали нейтральний колір, підлога була б ізольованою та безшумною, світло б падало збоку, а не прямо зі стелі, це допоможе уникнути додаткових звукових та візуальних стимулів. (Примітка Н.Е. - До допису додається приклад організації робочого місця зроблений мною по вказаному опису – додам в коменти). Кожна зона для конкретної функції (кожна відведена зона простору має бути призначена для певної діяльності: для роботи, для відпочинку, для перезавантаження); Розділіть простір, щоб це надало йому сенсу; перед цим складіть план та визначте для чого конкретно призначена кожна зона; У випадку необхідності обмежуйте зовнішні подразники, використовуйте перегородки чи штори; Розташуйте ваші папери та документи по текам з темами (робота, особисті, страхування, медицина, сертифікати, гарантії). (при цьому можете використовувати кольорові папки (колір означає одну тему). Надавайте перевагу меблям чи стелажам з прозорими дверцятами, щоб швидко зорієнтуватися при пошуку предметів чи документів; Поставте собі нагадування наводити порядок 1 -2 рази на місяць (деяким раз - два на тиждень) для підтримки структурування простору, а також позбавлення від непотрібних предметів чи паперів.

16:51 21.10.2024

Відвідали (онлайн)команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами

    Продовжуємо відвідувати (онлайн)команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Обговорили важливі питання : - щодо особливостей навчання та виховання дітей з особливими потребами; -проведено індивідуальне консультування педагогів та батьків; -обговорено питання щодо адаптації та модифікації освітньої програми.

14:37 02.10.2024

Ігри для розвитку мислення у дітей молодшого шкільного віку

Ігри – це не просто розвага для дітей, а й чудовий інструмент для розвитку їхнього мислення. Саме в грі дитина пізнає світ, навчається вирішувати проблеми, розвиває логіку, пам'ять та уяву. Чому ігри важливі для розвитку мислення? Активне залучення: В грі дитина сама шукає рішення, експериментує та робить висновки. Емоційний запис: Позитивні емоції, які супроводжують гру, сприяють кращому запам'ятовуванню інформації. Соціалізація: Гра допомагає дитині навчатися взаємодіяти з іншими дітьми, розвивати комунікативні навички. Комплексний розвиток: В процесі гри розвиваються різні види мислення: логічне, образне, творче. Які ігри можна використовувати для розвитку мислення? Логічні ігри:Пазли: Розвивають дрібну моторику, логічне мислення, уяву. Шахи, шашки: Навчають стратегічному мисленню, плануванню. Судоку: Розвивають логіку, концентрацію уваги. Сортери, мозаїки: Формують поняття форми, кольору, розміру. Ігри на розвиток мови:Загадки, скоромовки: Розвивають пам'ять, увагу, мовлення. Рольові ігри: Сприяють розвитку уяви, комунікативних навичок. Розповіді історій: Розвивають творче мислення, уяву. Ігри на розвиток пам'яті:"Що змінилося?": Розвиває спостережливість, пам'ять. "Знайди пару": Формує зорову пам'ять, увагу. "Хто чого не бачив?": Розвиває візуальну пам'ять. Ігри на розвиток творчого мислення:Лего-конструювання: Розвиває просторове уявлення, творчі здібності. Малювання, ліплення: Сприяють розвитку фантазії, творчого мислення. Придумування історій: Розвиває уяву, мовлення.

14:46 30.09.2024

Мін'юст офіційно зареєстрував новий Порядок утворення спеціальних класів для учнів з особливими освітніми потребами

Міністерство освіти і науки України зробило вагомий крок уперед у напрямку створення безбар’єрного освітнього простору, який є одним із ключових пріоритетів державної політики на найближче десятиліття. Відповідно до Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року, затверджено новий Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Цей документ, зареєстрований Міністерством юстиції України, визначає правила утворення спеціальних класів для учнів з особливими освітніми потребами у школах. ⠀ Що означає цей крок? ⠀ Нове законодавство — це реальний прогрес на шляху до інклюзивної освіти. Воно не лише закріплює механізми організації спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти, але й покращує умови навчання для дітей з різними освітніми потребами, враховуючи їхні індивідуальні особливості. Відповідно до затвердженого Порядку, школи зможуть ефективно адаптувати освітній процес, забезпечуючи якісну освіту для всіх учнів, незалежно від їхніх можливостей. ⠀ Основна мета Порядку — створення умов для навчання учнів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти за місцем їхнього проживання. Це передбачає адаптацію освітнього середовища, кадрове підкріплення, технічне забезпечення, а також спеціально розроблені програми, які сприятимуть максимальному розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини. ⠀ Що змінюється з введенням нового Порядку? ⠀ Формування спеціальних класів відповідно до категорій особливих освітніх потреб здобувачів освіти Спеціальні класи будуть формуватись з урахуванням конкретних особливостей розвитку дітей, їхніх освітніх потреб та рівня підтримки, якого вони потребують. Це означає, що для кожного учня, незважаючи на типи труднощів — чи то затримка розвитку, розлади аутистичного спектра, порушення слуху або зору — будуть впроваджуватися відповідні підходи, що гарантують максимально ефективний освітній процес. ⠀ Індивідуалізація освітнього процесу Для кожного учня спеціального класу формуватиметься індивідуальна освітня траєкторія, що включає розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану. Це дозволить кожній дитині навчатися за програмою, яка відповідає її здібностям і темпу засвоєння матеріалу. Крім того, для супроводу учня в школі створюватиметься команда психолого-педагогічного супроводу, яка відстежуватиме динаміку розвитку та навчання. ⠀ Посилення ролі асистентів вчителів і асистентів вихователів Для забезпечення індивідуального підходу у спеціальних класах вводиться посада асистента вчителя. Це дозволить кожній дитині отримувати індивідуальну підтримку під час уроків, а вчителям — ефективніше організовувати освітній процес. У початкових класах, а також класах де учні потребують більшого рівня підтримки (четвертий або п’ятий рівень), асистенти вчителя допомагатимуть вчителям в організації навчання. Асистенти вихователя у групах подовженого дня - під час соціалізації та виконання навчальних завдань. ⠀ Задоволення соціальних потреб Для задоволення соціальних потреб дитини передбачено можливість залучення асистента учня (дитини), роль якого можуть виконувати соціальні робітники, батьки, або інші уповноважені представники. Це допоможе дітям не лише краще адаптуватися до освітнього процесу, але й полегшить їхню інтеграцію в колектив. ⠀ Впровадження універсального дизайну та розумного пристосування У спеціальних школах будуть забезпечені спеціальні умови, що враховуватимуть індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси всіх дітей. Це включає використання української жестової мови для дітей з порушеннями слуху, шрифту Брайля для незрячих учнів, а також різноманітних допоміжних засобів для навчання та засобів альтернативної комунікації. ⠀ Нова система комплектування класів Спеціальні класи будуть формуватися з урахуванням категорії освітніх труднощів, ступеня їх прояву і рівня підтримки, якої потребують учні. Це дасть можливість кожному учню отримувати саме той рівень допомоги, який відповідає його потребам, без надмірної або недостатньої підтримки. ⠀ Коли новий порядок набере чинності? ⠀ Новий Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів почне діяти з 1 вересня 2025 року. Це дає школам достатньо часу для підготовки до змін, впровадження нових підходів та адаптації навчальних програм. У 2024/2025 навчальному році заклади освіти продовжуватимуть керуватися діючим Положенням про спеціальні класи, затвердженим ще у 2010 році, але нові правила обіцяють значно покращити якість та ефективність освіти для дітей з особливими освітніми потребами. ⠀ Чому це важливо? Ухвалення цього Порядку — це ще один важливий крок у реалізації державної політики зі створення безбар’єрного простору в Україні. Нова система спеціальних класів спрямована на те, щоб діти з особливими освітніми потребами мали доступ до якісної освіти за місцем проживання, отримували необхідну підтримку та навчалися в умовах, максимально адаптованих до їхніх можливостей. Це відповідає сучасним європейським стандартам і є свідченням того, що Україна активно розвиває інклюзивне навчання. ⠀ Завдяки таким крокам, кожна дитина, незалежно від стану здоров’я чи освітніх труднощів, матиме рівний доступ до знань, розвитку та соціалізації. Реалізація цього Порядку — це більше, ніж просто зміни в освітньому процесі. Це реальна підтримка безбар’єрного суспільства, де кожен має можливість вільно навчатися, працювати і розвиватися. Дякую Тетяна Ломакіна Дар'я Герасимчук Павло Сушко Народний депутат України Iryna Tulyakova Віра Ремажевська Viktor Salkov Неля Корецкая Ольга Набоченко та всім колегам, які були долучені до роботи!

15:06 20.09.2024

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень